Kies uw online niche
Onze hersenen verzetten zich van nature tegen het kiezen van een geringe doelgroep. Vaak gebeurt dit uit angst om iets te verliezen. Waarom zou je immers niet iedereen uw diensten aanbieden? Het gros van de ondernemers houdt daarom graag hun beoogd publiek breed. Een kenmerkende niche heeft zo zijn voordelen; Hoe specifieker uw boodschap, hoe effectiever uw bereik. Lees hieronder de voordelen die dit met zich meebrengt.
SPECIALISTISCH
Wanneer u binnen een specialistisch vak zit, bent u vaak overtuigender dan wanneer u een expert bent in 'van alles'. Bovendien werkt u liever met klanten die u ervaart als 'ideaal'. Wanneer u zich specialiseert in een dienst of product dan bent u uw concurrentie voor.
UW PITCH IS OP MAAT
U wilt natuurlijk goed voor de dag komen wanneer u in gesprek bent met een ondernemer of iemand die geïnteresseerd is in uw product of dienst. Dan is het noodzakelijk om een goede pitch te hebben. Als u op voorhand een specialistisch verhaal kunt vertellen over wat u in een notendop doet of kunt bieden, zullen mensen uw waarde meer inzien. Zeker wanneer u hierbij specialist bent in een niche markt.
SLIMMER ONDERNEMEN DOOR FOCUS
Als u als ondernemer pas kort online producten verkoopt, komen er allerlei dingen op u af. U heeft te maken met oriëntatie, organisatie, inkoop enzovoorts. Een uitgebreid assortiment of uitgebreide dienstverlening is automatisch een splitsing van aandacht. U kunt immers uw aandacht niet overal tegelijk op richten. Wanneer u zich focust op bijvoorbeeld 1 producttype, dan kun u daar uw volledige aandacht aan besteden. Dit geeft voordelen met het inkopen van uw producten (gerichter leveranciers zoeken), en het opdoen van uitgebreide productkennis. Het is niet voor niets dat veel consumenten (en ook bedrijven) liever voor een specialist kiezen dan voor een generalist.
BEPERKTE CONCURRENTIE
Een ander groot voordeel is dat u in een nichemarkt relatief weinig concurrenten heeft. Wanneer u bijvoorbeeld bloemen verkoopt zal het wellicht meer effect hebben als u enkel en alleen tulpen zou verkopen. Als specialist heeft u daarmee een onderscheidend vermogen.
MARKETING & SEO VOORDELEN
De invloed die uw keuze heeft voor een kiezen van een specialistische markt heeft qua marketing en SEO (vindbaarheid) een groot voordeel. Wanneer uw producten of diensten centraal staan bij vrijwel elke vorm van promotie dan heeft u online onder andere een hogere relevantie (specialistisch), krijgt u via een aparte beschrijvende domeinnaam direct bezoekers (bijv. expliciet http://portretfotografiearnhem.nl/) en u heeft een hogere doorklikratio omdat uw bezoekers over het algemeen een specialzaak bezoeken.
VIND DE JUISTE NICHE
Hoe vindt u uw niche? Kijk in eerste instantie naar wat u leuk vindt. Waar ligt uw passie? Het is voor u ideaal om een markt te bedienen waar uw passie ligt. Dit kan ook liggen in bijvoorbeeld uw hobby. Wat doet u het liefst in uw vrije tijd? Misschien ligt daar het antwoord.
LAAT HET INTERNET VOOR U WERKEN
Wilt u meer weten over hoe u uw onderneming met behulp van het internet snel kunt laten groeien? Neem eens contact met ons op.