Een nieuwe website? Keuzes maken!

Categoriën:
Nog altijd heeft 50% van de ondernemers geen bedrijfswebsite ofwel een pagina die meer dan 4 jaar geleden is gemaakt. Hiermee missen ze de kans om online goed gevonden te worden, zeker voor mobiele gebruikers. Wat is belangrijk wanneer u een nieuwe website wilt laten maken? Bekijk hieronder de tips.
 
ONLINE IN 3 STAPPEN.
Stap 1: Het doel van uw website
De eerste stap is een vrij voor de handliggende stap. Het is toch belangrijk om hier kritisch over na te denken en de volgende vraag te beantwoorden: "Wat is nou het allerbelangrijkste doel van uw website?". Een aantal voorbeelden waar u aan kunt denken zijn:
  • Uw website moet een professioneel uiterlijk hebben
  • Uw website moet in Google bovenaan staan
  • Bezoekers van uw website moeten direct mij kunnen bellen
  • Uw website moet vooral voor mobiele gebruikers geschikt zijn
  • Uw website schept een band met potentiele opdrachtgevers
  • Uw website laat zien waar u voor staat
  • Uw website is een aansluiting op uw offline winkel
  • Uw website moet een belangrijke tool zijn om meer omzet te genereren
  • Uw website moet vooral veilig zijn voor de gebruikers
Wanneer u de belangrijkste doelen helder in kaart heeft gebracht dan heeft u een mooi begin. U kunt dan altijd in een later traject de andere doelen uitwerken of juist links laten liggen. Het is zo voor te stellen dat u tussentijds bedenkt liever niet teveel prijs te geven over een product of dienst omdat het ingewikkelde materie is die u liever persoonlijk aan uw klanten verteld. Zo maakt u een bewust gekozen beslissing in uw strategie. 
 
Stap 2: Doelgroep van de website
Heeft u een concreet en helder doel voor ogen? Bepaal dan welke doelgroep voor u het meest belangrijk is. Wanneer u weet welke doelgroep u wilt aanspreken is het eenvoudiger om de website daarop in te richten. Door middel van tekst, illustraties en beeld kan handig worden ingezet op een bepaalde doelgroep. Voorbeeld: Een wijnhandel wil vooral mensen boven de 18 aanspreken, zij mogen immers ook alcohol nuttigen en kopen. Soms kan het lastig zijn om een bepaalde doelgroep te bewoorden. Maak dan persona's. Wie is uw ideale bezoeker? Welke leeftijd heeft hij / zij ? Welk werk doet hij / zij? Allerlei vragen die u kunt stellen. Wanneer u dit concreet heeft kan dit helpen bij het maken van een aantal keuzes voor uw website. Voorbeeld: Wanneer u trendy horloges verkoopt en u heeft als ideale bezoeker Jan in gedachten; een hippe kapper, zonder kinderen en woonachtig bij u uit de buurt. Dan krijgt u website minder de focus op kinderhorloges omdat u deze minder wilt aanspreken.
 
Stap 3: Bepaal de juiste route op de website
Wanneer u weet wat uw doelen zijn en welke bezoekers u wilt aanspreken dan is het tijd om een ideale route te bepalen. Is het van belang dat mensen eerst weten wie u bent voordat zij contact opnemen? Stel Jan wilt graag een stoer horloge bij u kopen. Welke route moet Jan dan bewandelen om bij u uit te komen? U heeft immers als belangrijkste doel gekozen dat u hem wilt laten weten dat u trendy horloges verkoopt. De meest ideale route kan er bijvoorbeeld zo uit zien: 
1. Jan komt binnen op uw professionele, trendy website waar hij direct uw horloges ziet.
2. Jan klikt door naar uw foto's van de verschillende horloges om eens te kijken wat u in het assortiment heeft. Hier zit Jan ook klanten die met volle tevredenheid uw trendy horloges hebben gekocht.
3. Jan klikt met 1 klik door naar een horloge die hem bevalt en besteld het direct online bij uw website.
Voor veel ondernemers is dit bovenste 1 van de vele manieren hoe mensen tot uw onderneming komen. Wanneer u het bovenstaande helder heeft zullen mensen recht op hun doel af gaan. Voor u als ondernemer is dit het meest belangrijke.
 
Uw plan altijd bij de hand
Het bepalen van een doelstelling, doelgroep en de meest ideale route is een uiterst doordacht startpunt. Toekomstige keuzes, zoals de keuze voor afbeeldingen, illustraties en teksten zijn dan sneller gemaakt. Een bijkomend voordeel van deze strategie: ze geven u een helder beeld en duidelijkheid waarom u niet zomaar 'leuke' dingen op uw website hoeft te zetten. In de praktijk kunt u het heel leuk vinden, maar wellicht belemmert dit uw doel. Daarom is het belangrijk dat u actief meet welke keuzes uw bezoekers maken.