Achtergrond

De automatisering van de Allergologiepraktijk (een ZBC met vestigingen in Arnhem en Velp) voldeed niet meer aan wet- en regelgeving en was aan vernieuwing toe. De hulp van Ambrix Consultancy werd ingeroepen om met een gepaste oplossing te komen.

Strategy



Consultancy
Usability (UX)
Technische doorlichtingen

Design



Conceptontwikkeling
User Interface
Interactieontwerp

Service



Selectie en implementatie zorgpakket
Beheer & Servicecontracten
Helpdesk

Oplossing

Allereerst was er de software pakketselectie en implementatie van een Ziekenhuisinformatiesysteem (ZIS); Elektronisch Patiëntendossier (EPD), declaratiesysteem, en boekhoudprogramma. Diverse pakketten werden overwogen, waaronder die van Chipsoft, Medicore en Curasoft. Voor de beoordeling lag onze focus op de bruikbaarheid en veiligheid van het pakket.

Na de pakketselectie rolde Ambrix een bijpassende ICT infrastructuur uit op beide locaties. Verbonden in een eigen private cloud, extern vanuit huis (VPN) toegankelijk gemaakt, en voorzien van dagelijkse backups (zowel on- als offsite). Uiteraard is rekening gehouden met beveiligde werkplekken en een redundante internetverbinding.

Ten slotte was er de datamigratie naar het gekozen nieuwe ZIS, en het gecontroleerd uitfaseren van het oude systeem. Patiëntgegevens zijn hierbij opgeschoond en verrijkt overgezet naar de nieuwe infrastructuur.

Uitvoering

Door de nieuwe infrastructuur naast de oude aan te leggen kon de kliniek tijdens de implementatie gewoon doorwerken. Bij ingebruikname bespaarde onze geautomatiseerde datamigratie van patiënten veel tijd, waardoor de invoering soepel verliep.

Ook is de datakwaliteit toegenomen door onze slimme aanpak; niet-bestaande en/of onvolledige gegevens zijn waar mogelijk automatisch verbeterd en aangevuld. Een hogere gegevenskwaliteit en minder werk voor de medewerkers, waardoor de doorlooptijd van de migratie geminimaliseerd werd. De eigen medewerkers konden zich hierdoor concentreren op het leveren van zorg.

Resultaat

Uit voorzorg ging de invoering van het nieuwe systeem gepaard met een periode van dubbele administratie. Na een week bleek dit al overbodig; de implementatie was succesvol verlopen. Het opgeleverde systeem heeft de kliniek verder gedigitaliseerd; papieren dossiers behoren tot het verleden en benodigde informatie is snel en veilig toegankelijk, ongeacht de werkplek.

278% sneller
Geautomatiseerde invoer t.o.v. handmatig
20 bomen
Jaarlijkse besparing door elektronisch werken

Laten we samenwerken

Jeroen Bakker, Partner
026 - 79 505 87
Neem contact op
Deel deze pagina: